Τμήμα Συστημάτων Ενέργειας ♦ Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας • Συγκρότημα Γαιόπολις • Λάρισα • g-energy@uth.gr

twitter 312464 640 linkedin facebook

Γενικά στοιχεία

Τμήμα Συστημάτων Ενέργειας
Τμήμα Συστημάτων Ενέργειας
Προπτυχιακό
ΜΣΕ1220
2ο εξάμηνο
Χημεία Ενεργειακών Συστημάτων

Αυτοτελείς δραστηριότητες (ώρες/εβδ.)

4
0
0
6

Άλλα γενικά στοιχεία

Υποβάθρου
Ελληνικά
Ναι
https://eclass.uth.gr

Μαθησιακά αποτελέσματα

Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση του σπουδαστή με βασικές έννοιες της χημείας και με κάποιες σημαντικές εφαρμογές της, για παράδειγμα, στους τομείς των πλαστικών και των πολυμερών, των λιπασμάτων, των τροφίμων, των φαρμάκων, των καυσίμων, των συστημάτων μετατροπής ενέργειας και του περιβάλλοντος. 
Με την ολοκλήρωση αυτού του μαθήματος, κάθε σπουδαστής θα πρέπει να είναι σε θέση να αποδείξουν τις βασικές γνώσεις σχετικά με τα εξής: 
  • το ρόλο της χημείας για τους μηχανικούς
  • τρόπους μετρήσεων (κινητικών, ηλεκτροχημικών) στη χημεία
  • κατάσταση της ύλης 
  • δομή ατόμων, μορίων και ιόντων, χημικές και διαμοριακές δυνάμεις, 
  • υγρά, στερεά και ιδιότητες τους, καταστάσεις της ύλης
  • τύποι χημικών αντιδράσεων, χημική ισορροπία, ηλεκτρολύτες, οξέα, βάσεις,
  • θερμοχημεία και θερμοδυναμική
  • ηλεκτροχημεία
  • ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και ικανότητες επίλυσης προβλημάτων για την εφαρμογή της χημείας σε περιβάλλον εργασίας
  • την  ικανότητα να εξηγεί πολλές πτυχές της καθημερινής ζωής χρησιμοποιώντας έννοιες της χημείας.

 

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία

Περιεχόμενο μαθήματος

  • Η δομή των ατόμων, περιοδικός πίνακας. Επίπεδο  Fermi, Χημικοί δεσμοί. Καταστάσεις της Ύλης. Ιδανικά και πραγματικά αέρια. Διαλύματα, οξύτητα, ηλεκτρολύτες και μη- ηλεκτρολύτες, ταχύτητα αντίδρασης και χημική ισορροπία,. Στερεά κατάσταση. Στερεοί ηλεκτρολύτες. . Διάβρωση. Εφαρμογές
  • Κινητική χημικών αντιδράσεων, στοιχειομετρία χημικών αντιδράσεων, κατάλυση, καταλυτικές αντιδράσεις, αισθητήρας λάμδα, αντιδράσεις καύσης, καύσιμα, χημεία συστημάτων μετατροπής ενέργειας. Χημικοί αντιδραστήρες. Εφαρμογές
  • Ηλεκτροχημικές διεργασίες. Ηλεκτρόλυση, βολταϊκά κελιά, γαλβανικά συστήματα, κυψέλες καυσίμου, συσκευές ηλεκτρόλυσης, αισθητήρες, φωτοχημεία. Εφαρμογές
  • Εισαγωγή στην οργανική χημεία. πλαστικά, πολυμερή, λιπάσματα, τρόφιμα, φάρμακα, χημεία περιβάλλοντος. Εφαρμογές

Διδακtικές και μαθησιακές μέθοδοι

Πρόσωπο με πρόσωπο (διαλέξεις).
  • Παρουσιάσεις με power point διαθέσιμες και ηλεκτρονικά.
  • Χρήση διαδικτύου για παρουσίαση σχετικών βίντεο για πλήρη κατανόηση του περιεχομένου του μαθήματος.

Οργάνωση διδασκαλίας (ώρες/εξάμηνο)

52
10
10
78
150

Αξιολόγηση φοιτητών

Τα παρακάτω χρησιμοποιούνται για την αξιολόγηση των φοιτητών (με κατάλληλα βάρη):

  1. Τελική Γραπτή Εξέταση:
    • Επίλυση προβλημάτων.
    • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  2. Γραπτή Εξέταση Προόδου:
    • Επίλυση προβλημάτων.
    • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  3. Εργασία στο Σπίτι:
    • Επίλυση προβλημάτων.
    • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

  1. Ebbing and S. Gammon. “General Chemistry”, Μετάφραση Ν. Κλούρας, Εκδόσεις Π. Τραυλός, 2002.
  2. Ν.Δ. Κλούρα, «Βασική ανόργανη Χημεία», Έκτη Έκδοση, Εκδόσεις Τραυλός, 2002.
  3. F.A. Cotton, G.Wilkinson, “Advanced Inorganic Chemistry”, Intercience Science Publishers, 3rd Edition, 1972